De aanscherping van de fiscale bijtelling voor leaserijders heeft extreme invloed op de autoverkopen.
Het kabinet Rutte 2 heeft de regels gedurende een aantal jaar vereenvoudigd en de milieu-eisen voor een gunstige bijtelling aangescherpt. Dat gaat ook ten koste van de populariteit van dieselauto’s
Uit cijfers van Leaseplan, één van de twee grootste leasepartijen in Nederland, blijkt dat het aandeel van diesels afgelopen jaar is gedaald naar 39 procent van de bestelde leaseauto’s, tegen 52 procent in 2015.
Voor de hele markt zijn de cijfers nog dramatischer, zo maakte LeasePlan donderdag bekend. Afgelopen jaar werden slechts 46 duizend leasediesels besteld, tegen 87 duizend een jaar eerder.
De terugval van de dieselverkopen is gepaard gegaan met een sterke stijging van de verkoop van benzineauto’s. Dit heeft volgens LeasePlan te maken met het wegvallen van de 14 procent-bijtellingscategorie in 2016 – het gaat hierbij om het percentage van de cataloguswaarde van een auto dat je moet optellen bij het jaarinkomen, als je meer dan 500 kilometer privé rijdt met een leaseauto.
Werden populaire dieselmodellen zoals de Volvo V40 en de Peugeot 308 in 2015 nog veel verkocht, omdat ze op grond van milieunormen in de 14-procentscategorie vielen, een jaar later was dat over.
Dit jaar zijn de regels opnieuw aangescherpt. Er zijn nog maar twee categorieën voor de bijtelling. Alleen bij aankoop van een volledig elektrische auto kun je nog gebruikmaken van een verlaagde bijtelling van 4 procent. Voor alle overige auto’s geldt een tarief van 22 procent. De speciale bijtelllingscategorie van 15 procent voor plug-in hybrides is verdwenen.
LeasePlan verwacht dat mede door deze wijziging vooral de Opel Ampera-e, de vernieuwde Volkswagen e-Golf, de Hyundai IONIQ Plug-in en de recent gelanceerde Renault Zoe Q90 het dit jaar goed zullen doen onder leaserijders.